About Martin John Milner.
Everyday Music is my site for all my projects. I am a musician, community musician, teacher, poet and facilitator. I grew up in the global North (Liverpool, England, and Nova Scotia, Canada), and since 2008 I have lived in Potsdam, Germany.
Since around 1990 the two things have driven me: music-making and education in the broadest sense. Now I am adding integration: we can actively and intentionally seek connections with others who have been disconnected from their homes, their lives and their communities.
I know how music moves and connects people. I have four decades of experience as a performer and creative artist, including folk, rock, jazz, funk and reggae bands, an Egyptian dance ensemble, and many theatre productions. I have played at Glastonbury, Brighton and Edinburgh Fringe festivals, toured around England, Czechoslovakia and France, and collaborated with many wonderful musicians, dancers, actors and theatre directors.
I was deeply involved in Community Music in England 1998-2008. I was a Teaching Fellow on the B.A. Honours Community Arts degree and the Performing Arts For Disabled Artists courses at the Liverpool Institute for Performing Arts (2002-04) . I also worked for Creative Partnerships, Access to Music and was Chair of Sound Sense (the national organisation for participatory music, England). I have had the good fortune to work with wonderful children, young people and adults, some of them seeking refuge from war or oppression, some of them living with big challenges, all of them looking for the joy in life. This work has shown me again and again the power of music and the arts for celebrating diversity and promoting positive relationships between people. Together we learn what's important.
I am a qualified teacher (PGCE, Music & History) and have taught at state and international schools in England and Germany. However I am also a critic of schools, and believe many of them work against learning and education. Too many of them continue to play into the 'business as usual' narrative, as if the future will be like the past, when we know the world is shifting and changing because of human activites. To confront the future with good heart and imagination we need ... well, what do we need? Whatever it is, do schools provide these things? Let's ask the questions!
I am also a poet writing about nature, resilience, music, and how we connect to ourselves, each other and the living world of which we are part.
(Und jetzt auf deutsch...)
Everyday Music ist meine Website für alle meine Projekte. Ich bin Musiker, Community-Musician, Lehrer, Dichter und Vermittler. Aufgewachsen bin ich im globalen Norden (Liverpool, England, und Nova Scotia, Kanada), und seit 2008 lebe ich in Potsdam, Deutschland.
Seit etwa 1990 treiben mich zwei Dinge an: Musizieren und Bildung im weitesten Sinne. Jetzt füge ich Integration hinzu: Wir können aktiv und absichtlich Verbindungen zu anderen suchen, die von ihrem Zuhause, ihrem Leben und ihrer Gemeinschaft getrennt wurden. Und das müssen wir auch!
Ich weiß, wie Musik Menschen bewegt und verbindet. Ich verfüge über vier Jahrzehnte Erfahrung als Künstler und Kreativer, unter anderem in Folk-, Rock-, Jazz-, Funk- und Reggae-Bands, einem ägyptischen Tanzensemble und vielen Theaterproduktionen. Ich habe auf den Fringe-Festivals in Glastonbury, Brighton und Edinburgh gespielt, bin durch England, die Tschechoslowakei und Frankreich getourt und habe mit vielen wunderbaren Musikern, Tänzern, Schauspielern und Theaterregisseuren zusammengearbeitet.
Von 1998 bis 2008 engagierte ich mich intensiv in der Community Music in England. Ich war Lehrbeauftragte für den B.A. Honours Community Arts-Abschluss und die Performing Arts For Disabled Artists-Kurse am Liverpool Institute for Performing Arts (2002-04). Außerdem arbeitete ich für Creative Partnerships, Access to Music und war Vorsitzende von Sound Sense (der nationalen Organisation für partizipative Musik in England). Ich hatte das Glück, mit wunderbaren Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen zu arbeiten, von denen einige auf der Flucht vor Krieg oder Unterdrückung waren, andere mit großen Herausforderungen zu kämpfen hatten und alle auf der Suche nach der Freude im Leben waren. Diese Arbeit hat mir immer wieder gezeigt, welche Kraft Musik und Kunst haben, um Vielfalt zu zelebrieren und positive Beziehungen zwischen Menschen zu fördern. Gemeinsam lernen wir, was wichtig ist.
Ich bin ausgebildete Lehrer (PGCE, Musik und Geschichte) und habe an staatlichen und internationalen Schulen in England und Deutschland unterrichtet. Ich bin jedoch auch ein Kritiker von Schulen und glaube, dass viele von ihnen dem Lernen und der Bildung entgegenwirken. Zu viele von ihnen spielen weiterhin nach dem Motto "Business as usual", als ob die Zukunft so sein wird wie die Vergangenheit, obwohl wir wissen, dass sich die Welt aufgrund menschlicher Aktivitäten verändert und wandelt. Um der Zukunft mit gutem Herzen und Vorstellungskraft zu begegnen, brauchen wir ... nun, was brauchen wir? Was auch immer es ist, bieten die Schulen diese Dinge an? Lasst uns die Fragen stellen!
Ich bin auch Dichter und schreibe über Natur, Widerstandsfähigkeit, Musik und darüber, wie wir uns mit uns selbst, miteinander und mit der lebendigen Welt, deren Teil wir sind, verbinden.
Education
I studied History in the school of African & Asian Studies at Sussex University in England, until 1989. That helped me to start to overcome the imperial and nationalist bias of my school History. I studied jazz and arranging/composing with a number of individuals in Brighton, learning on the job as a theatre musician. I also studied Jazz at Chichester College (1995). I qualified as a Music & History teacher at Leeds University (1996). Since then I have continued to develop, with courses in Coaching for the Arts, Certificate in Advanced Educational Practice (IoE/University of London, 2011), BRIEF counselling for students, and short courses in first aid and stuff like that. Between 2008-2022 I was a teacher at Berlin Brandenburg International School. And more than all the formal education, I never ever stopped listening to people, reading, watching and learning. My children have taught me much, one way or another. And every day I play ...